onsdag den 1. december 2010

Har det så nogen relavans i forhold til den målgruppe(fysisk og psykisk handicappede) jeg gerne vil arbejde med pædagogisk? Umiddelbart nej vil jeg mene, det er for uhåndterligt. Efter lange didaktiske overvejelser har jeg dog ændret holdning hertil.
Jeg vil her forsøge at sætte et givent forløb i henhold til smtte - modellen. Navnet er fiktivt.

Sammenhæng: Valiant, herefter benævnt V, er en mand på 18 år, bosiddende på et bosted. Ifølge hans handleplan skønnes han intelligens mæssigt at være på et 5 årigt barns stadie. V elsker krigstemaer, herunder vikinger, riddere, orker, troldmænd m.v. I hans opvækst har han været ude til talrige rollespil, arrangeret af hans mor. V er stor dyre elsker, specielt hunde og katte. Han er meget omsorgsfuld over for dyr og mennesker i det hele taget, selvom han kan være noget grov i munden nu og da, dog ofte med et smil på læben. V ser meget tegnefilm inde i hans lejlighed og har meget svært ved at løsrive sig dette medie.

Mål: Det er målet at give V inspiration til andet end at se dvd - film for at give ham noget andet indhold i hverdagen.

Tiltag: Inden materialerne(kamera, forstørrelsesglas, terraie, edderkopper, sand, blade, kviste m.v.) er indkøbt/hentet, orienteres det øvrige personale, så V støttes i dette projekt, for at vedligeholde interessen. Jeg vil introducere temaet som et krigsprojekt, altså hvad edderkoppen må gøre for at overleve og her ville det være passende med en mejeredderkop, der æder andre edderkopper(krigerisk). Jeg kunne fristes til at tro at dette projekt ville fænge ham. Projektet kunne herefter eventuelt udbygges med andre dyr.

Tegn: Når V viser interesse for projektet og tilbringer tid med projektet vil være et godt tegn. Tegn der indikerer mangel på interesse, tages til overvejelse og alternativer i form af udbygning af projekt overvejes.

Evaluering: Under og efter forløbet evalueres på om det her egentlig er det rigtige for V eller om han måske hurtigt taber interessen. Succeskriteriet er jvf. målsætningen, at han også bruger sin tid på andet end at se dvd - film. Måske giver projektet anledning til at starte et andet projekt op med andre dyr - f.eks. hamster, marsvin eller andet. Vi bliver i fællesskab klogere på hvad V egentlig interesserer sig for gennem et fælles tredjie. Projektet skal ihvertfald have en chance.

Jeg sidder her og bliver helt motiveret til at opstarte et sådan projekt med V. Jeg er stadig tilknyttet stedet som vikar og derfor vil det ikke være realistisk på nuværende tidspunkt med hensyn til opfølgning heraf , fordi jeg gennemsnitlig ser ham en gang hver 14. dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar