onsdag den 26. januar 2011

Jeg har valgt at min museumsopgave skal tage dreje sig om Sønderborg slot. Valget faldt naturligt, dels på grund af beliggenheden og dels fordi temaet synes interessant i forhold til valg af borger og didaktisk forløb, mere herom senere. Jeg fik taget rigtig mange billeder, men vil her udvælge de meste centrale, i forhold til det jeg gerne vil igennem med sammen med den borger jeg har påtænkt forløbet.




Jeg har været på slottet flere gange forinden og det der fascinerer mig gang på gang er den robusthed der går igen i hver enkelt afkrog på museet. Her tænker jeg på byggematerialer, halvanden meter tykke mure, 5-6 meters højde til loftet, det flotte håndlavede, detaljerede og gennemførte kvalitets præg på møblement og våbenfremstilling. Nedenfor ses et billede af den tykke mur. Ligeledes et billede af en flot kiste der på billedet desværre ikke giver mulighed for at se de smukke detaljer.






Foroven ses renæssansens ”genopdagelse”, i en søgen efter ”national folkekultur”. Tiden er 1840-1850(nationalromantikken), Renæssansen foregik i Christian d. 4’s tid(1500-1600 tallet). Billedet illustrerer tudeligt sans for detaljerne og jeg kan da gisne over hvor meget energi der er blevet lagt i projektet, imponerende.

Denne stemning af robusthed kunne jeg godt forestille mig ville være noget for en konkret borger på mit praktiksted. Borger er bosiddende på et bosted i Sønderborg og jeg vælger her, at kalde ham Hubert. Manden er 19 år gammel og helt hysterisk med krigstemaer af forskellig art. Han er opvokset på landet hos sine forældre. Forældrene har under hans opvækst, arrangeret og deltaget i rollespil og Hubert har deltaget med ildhu. Derfor ville det være nærliggende at fremstille sværd og skjold. Jeg er stadig tilknyttet bostedet som vikar og lige nu er der faktisk problemer med at han er lidt vild med de våben han i forvejen har, så er der er kommet restriktioner på hans brug af disse. Der er ligefrem blev talt om at han skal fratages disse. Jeg kan godt forstå problematikken, det duer heller ikke at de andre beboere og ansatte skal frygte angreb. Derfor må der gøres noget, fordi det duer heller ikke at han fratages noget der betyder så inderligt meget for ham. Det kunne så været en del af et didaktisk projekt i at sætte rammer op med hensyn til omgangen med sværd i fællesarealer og dermed hensyntagen til øvrigheden.
Tilbage til Sønderborg slot. Jeg synes som sådan at museet henvender sig til en bred skare af mennesker. Der er installeret elevatorer der muliggør kørestolsbrugeren at komme rundt de fleste steder, sjovt nok så er det på stueetagen der er problematisk, som kørestolsbruger at færde i, fordi der er så mange trapper, specielt ovre ved kirkefløjen. Et andet emne, der ganske givet kunne være interessant er historien om Christian d. 2’s fangenskab på Sønderborg slot, en noget usædvanlig historie, der også bærer på myter en af dem er myten om det runde bord, som ses nedenfor. Kraniet er en afstøbning af Christian d. 2, foretaget af en overkirurg i 1970’erne. Kæben var i øvrigt vokset skævt sammen efter et brud.




Det er et bronzebord med en kunstnerisk fortolkning af Christian d. 2’s hvileløse vandring i et snævert fangehul, hvor hans finger skulle have slidt en markant rille. Historien er god, men myten er ikke sand. Hans fangehul(et lysttårnværelse) skulle være indrettet til at være en konge værdigt. Han havde selskab af en dværg og to kokke fra hans hofstab og fir unge adelsmænd, der skulle underholde ham med samtaler og brætspil.
Våben og rustninger var der også mange af, jf. Huberts interesse.





Jeg havde påtænkt mig et didaktisk forløb med Hubert omkring krigstema. En glimrende ide til at indlede forløbet kunne være at tage på Sønderborg slot, for at få den stemning af robusthed jeg indledningsvis var inde på. Jeg var inde på at der var restriktioner for hvor og hvornår Hubert måtte bruge sine våben, derfor vil det være centralt, under forløbet, at tematisere omgangen med våben. Museums besøget havde jeg regnet med, skulle suppleres med bøger om våben, rustning, skjolde, krige, m.v. Jeg har egentlig ikke fastsat nogen bestemt genre/tid det. Hubert sidder meget derhjemme og ser dvd’er og er ikke meget ude af sin lejlighed. Sønderborg området er også ret nyt for ham, så derfor ville det være godt på flere måder, at få ham op af sofaen og ud og få en på opleveren. Det er så meningen, at han skal fremstille et sværd.
Mål:
• At komme ud fra lejligheden(sofaen), han skal aktiveres.
• At få en æstetisk oplevelse på Sønderborg slot
• Få indsigt i omgangen med våben i andres nærvær
• Fremstilling af sværd
• At motivere/inspirere ham til lignende events fremover.
Rammefaktorer:
• Det øvrige personale skal informeres og støtte op omkring temaet/ideen for bedst muligt at motivere Hubert.
• Fremstillingen af sværdet foregår på pedellens værksted.
• Jeg skal være opmærksom på Huberts voldsomme epilepsi(daglige), der kræver at jeg medbringer medicin, hvis uheldet sker mens vi er af sted.
• Materialer, værktøj er tilstede i pedellens værksted.
Læringsforudsætninger:
• Jeg skal tage højde for at tage pauser, når Hubert giver udtryk for at han har brug for pauser.
• Han har stor interesse indenfor området og vil derfor være engageret i projektet.
• Han er bekendt med området jf. hans mange ture på rollespils arrangementer og er derfor på hjemmebane.
• Han kender mig rigtig godt og er tryg i mit selskab – en forudsætning for at han tør prøve nogen ting af, med min hjælp.
Læringsproces:
• Læringsprocessen sker i første omgang i fællesskab med mig, men senere skulle det øvrige pædagogpersonale, gerne fortsætte udviklingen og kontaktpædagogen skal opstille mål i handleplanerne omkring videreudviklingen.
• Jeg skal støtte Hubert i hans indtryk og sansninger under forløbet og specielt på museet.
• At han lærer at tage hensyn til andre mennesker når han fægter rundt med sværdene og få forståelse for, hvordan det kan gøre andre bange. Han har dog en veludviklet empatisk sans, problemet opstår ofte hvis han bliver sur eller lever sig meget ind i legen.
Vurdering:
• Iagttage Hubert under forløbet. Er han motiveret, er der dele, der næsten skal udelukkes eller omvendt om det er dele der skal fokuseres/opleves/undersøges mere.
• Fik vi fremstillet sværdet og blev han glad for det?
• Fik han lært noget om omgangen med våben?
• Hvor opstod der problemer og hvad gik rigtig godt?




Ingen kommentarer:

Send en kommentar